Αρ.Αδείας : 2101422 - Τηλέφωνο επικοινωνίας : 210 57 87 276
|

Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) Θυματοποίηση (victimization)

Σχολικός εκφοβισμός (Bullying) / Θυματοποίηση (victimization)

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού /θυματοποίησης είναι ένα πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο το οποίο μπορεί να επηρεάσει την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου. Ο σχολικός εκφοβισμός υπάρχει από την αρχή της μαζικής εκπαίδευσης αλλά η συστηματική μελέτη του αρχίζει με τον Σουηδό ψυχολόγο Dan Olweus, το 1978. Τα τελευταία χρόνια, ο σχολικός εκφοβισμός έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.  Εκδηλώνεται τόσο σε σχολεία αναπτυγμένων χωρών (π.χ. ΗΠΑ)  όσο και σε άλλα σχολεία (π.χ. Ν. Αφρική). Σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία 15% των μαθητών, κυρίως μεταξύ 8-15 ετών, έχουν βιώσει συμπεριφορές εκφοβισμού/θυματοποίησης. Στη Ελλάδα 10%-15% των μαθητών είναι θύματα συστηματικής βίας από τους συμμαθητές τους, ενώ το 5% παραδέχονται ότι ασκεί βία. Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να είναι είτε φανερός (π.χ. σωματικός εκφοβισμός) είτε συγκαλυμμένος (π.χ. κοινωνικός/έμμεσος εκφοβισμός) και έτσι να μη γίνεται πάντοτε αντιληπτός. Οι γονείς φαίνεται πολλές φορές να δηλώνουν άγνοια για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, οι μαθητές να πιστεύουν συχνά ότι η παρέμβαση από κάποιον ενήλικα είναι σπάνια και αναποτελεσματική,  ενώ οι δάσκαλοι φαίνεται να έχουν δυσκολία να αντιμετωπίσουν τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού όταν αυτά γίνονται αντιληπτά.

Σκοπός του σεμιναρίου

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να δώσει μια συνολική εικόνα του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και του τρόπου αντιμετώπισής του.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο απευθύνεται κυρίως σε ψυχολόγους,γονείς, φοιτητές ψυχολογίας ή παιδαγωγικών σπουδών, αλλά και σε όλους όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν για τον σχολικό εκφοβισμό.

ΜΕΡΟΣ Ι

  1. Γενικά
  2. Ορισμός – Είδη Σχολικού εκφοβισμού
  3. Διαφοροποίηση Σχολικού Εκφοβισμού και Πειράγματος
  4. Ο Σχολικός Εκφοβισμός σε διεθνές επίπεδο
  5. Ο Σχολικός Εκφοβισμός στην Ελλάδα
  6. Χαρακτηριστικά  Θύτη – Θύματος – Παριστάμενων (bystanders)
  7. Σχολικός Εκφοβισμός: φύλο και ηλικία
  8. Χώροι εκδήλωσης του σχολικού εκφοβισμού
  9. Ο Ρόλος των δασκάλων-σχολείου
  10. Ο ρόλος της οικογένειας

ΜΕΡΟΣ ΙΙ

  1. Αναγνώριση συμπτωμάτων θύματος σχολικού εκφοβισμού
  2. Στρατηγικές αντιμετώπισης που χρησιμοποιούν τα θύματα σχολικού εκφοβισμού
  3. Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού:
    • Θύτης
    • Θύμα
    • Παριστάμενοι(bystanders)
  4. Ψυχολογικές θεωρίες για τον Σχολικό εκφοβισμό /Θυματοποίηση
  5. Ανθεκτικότητα (Resilience)
  6. Παρεμβάσεις κατά του Σχολικού εκφοβισμού
  7. Νομικές διαστάσεις
  8. Συζήτηση – σχολιασμός

Εισηγήτρια:  Βασιλική Μητρούσια, Ψυχολόγος στο Στρατό Ξηράς – MPH με κατεύθυνση «χρόνια νοσήματα και συμπεριφορές υγείας» – Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.
Εξειδίκευση στη Συστημική θεραπεία  οικογένειας/ ζεύγους  και στην θεραπεία Συμπεριφοράς Διαταραχών άγχους στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής (Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.) – Αιγινήτειο Νοσοκομείο.
Εξειδίκευση στη χορήγηση ψυχομετρικών εργαλείων: Πολυδιάστατο Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας της Μινεσότα MMPI-2, THEMATIC APPERCEPTIONS TEST (ΤΑΤ), CHILDREN’S APPERCEPTION TEST (CAT) & SENIOR APPERCEPTION TEST (SAT)”.
Πληθώρα σεμιναρίων, συμμετοχή σε συνέδρια.
Χώρος εργασίας: Ψυχιατρική Κλινική 414 ΣΝΕΝ
Εξωτερικός συνεργάτης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.)  Β΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών
Νοσοκομείο Παίδων «Παν. & Αγλ. Κυριακού».